Rejs jachtem śródlądowym na morze

Rady dla chcących popłynąć jachtem śródlądowym na morze

Dziś mogę powiedzieć, że pływanie jachtem śródlądowym po morzu jest możliwe i w miarę bezpieczne gdy zachowamy zdrowy rozsądek. Jacht powinien być sprawdzony wcześniej w ciężkich warunkach na śródlądziu a załoga jeśli ma obawy na Śniardwach niech zostanie na Mazurach. Moje wyposażenie to: kompas, mapy morskie papierowe, locja, mapa z anteną gps na laptopie, echosonda, światła nawigacyjne, pewny silnik z zewnętrznym zbiornikiem \6KM Yamaha\, jacht zabalastowany więcej niż w projekcie, szelki, rakietnica NIRO. Brak chyba najbardziej Ukfki. Cumy nie cieńsze niż 12mm i przynajmniej 4 szt po 10m. Zapas paliwa niezbędny

Prognozy pogody to podstawa \w każdym porcie dostępne w Bosmanatach\, przeloty między portami do 8 godzin. Gdy wiatr słabł albo coś się działo z pogodą silnik pełen gaz i do portu. Wielokrotnie przydawał się genaker bo zdecydowanie zwiększał prędkości. Możliwość szybkiego refowania niezbędna.

W trakcie płynięcia często zrobienie herbaty jest niemożliwe bo nie można trafić do szklanki więc przydałby się termos i suchy prowiant \kabanosy, batoniki itp\. W portach morskich jest zdecydowanie więcej miejsca na manewry niż na Mazurach więc aby się udało trafić w główki a dalej to już łatwo. Halsowanie pod falę i wiatr 5 B jest nierealne. Przy 4 B byłem w stanie na silniku płynąć pod falę z prędkością 3w i jacht zachowywał się jak korek wchodząc na fale bez prysznica na pokładzie. Wychodziłem z portów zawsze rano aby mieć zapas czasu. Przechyłów jakiś szczególnych nie było ale refowałem się z wyprzedzeni. Wypływać z naładowanymi akumulatorami. Spis numerów tel. Bosmanatów i Ratownictwa.

Zalecane doposażenie jachtu śródlądowego na rejs morski

  • światła nawigacyjne, podsalingowe
  • kompas z podświetleniem
  • niezawodny silnik z zewnętrznym zbiornikiem paliwa
  • relingi na kabinie i w zejściówce przy schodach
  • szybkie refowanie grota
  • fok sztormowy
  • pasy podwójne i na rufie
  • ukfka stacjonarna albo ręczna echosonda
  • cumy dodatkowe \4x 10m fi12\
  • blokada steru w pozycji opuszczonej
  • blokada rumpla
  • rejestracja morska POL …….
  • malowanie dna antyosmoza i antyfuling koniecznie
  • genaker
  • dodatkowy akumulator, ładowarka+ instalacja 230V
  • flaglinki na salingach i banderki: Niemiec, Dani, Szwecji, Litwy, Rosji?
  • flagsztok z banderką polską niezbędny
  • koło ratunkowe z liną pływającą 20m fi 8mm, drugie koło
  • pompa zęzowa automat
  • miecz cynkowany ogniowo
  • duża kotwica \7,5kg\ z liną fi 12mm x25mb
  • dodatkowe odbijacze \ w sumie min.6 szt\
  • kapoki z atestem
  • szelki z wąsami
  • komórka w wodoodpornym pokrowcu, rakietnica
  • mapy morskie papierowe, locja, gps